Mediona, cap a on anem?

El projecte Mediona, cap a on anem? neix amb la voluntat de portar a terme un procés participatiu i de caire col·laboratiu que es fonamenta en la creació audiovisual com a eina principal de dinamització comunitària i activació del municipi de Mediona. El procés busca generar una major interacció social entre els diversos nuclis de població i entén el territori i la seva etnografia com un bagatge que es construeix entre totes les persones que l’habiten.

Es tracta d’una iniciativa de l’Ajuntament de Mediona, amb el suport tècnic i econòmic de la Diputació de Barcelona, i coordinada per Teleduca. Educació i Comunicació. A banda de fomentar el treball transversal entre diverses àrees de l’ajuntament, la proposta s’anirà desplegant gràcies a dos motors inicials: la gent gran, i els nens i les nenes més grans de les quatre escoles que hi ha en el municipi: Renaixença, La Fassina, El Roure i Epiqueia.

Aquest projecte es va iniciar el passat mes de novembre de 2012 i es tancarà el mes de juny de 2013. Durant aquest període, Mediona, cap a on anem? passarà per una sèrie de fases que aniran eixamplant la base social com una taca d’oli:

1) En primer lloc, la gent gran ha protagonitzat unes cartografies audiovisuals de tot el terme municipal de Mediona. Amb aquest mapa virtual, ha elaborat una ruta pels espais més significatius de cada nucli. Fa anys, alguns llocs formaven part del seu dia a dia (la pista de ball, l’antiga escola, el safareig, la font…) però, hores d’ara, molts han perdut la funció original. El mapa es pot consultar en línia a l’apartat de Cartografies audiovisuals del bloc del projecte.

2) El relleu de la gent gran envers la mainada de les quatre escoles ha estat marcat per una trobada entre aquestes dues generacions de Mediona a l’escola Renaixença.

3) La mainada dissenyat les seves pròpies històries de vida. Per elaborar-les,cada nen o nena les ha entrecreuat amb quatre persones del seu entorn. Així ens aportaran la seva visió del municipi i mostraran les persones que coneixen, que els encurioseixen o que, senzillament, són importants en la seva vida a Mediona.

4) Totes les històries de vida amb els personatges entrecreuats es compartiran el proper 9 d’abril entre les quatre escoles i també amb el grup de gent gran del municipi. Les escoles es tornaran a trobar el mes de maig per redescobrir pas a pas el territori i sobretot la seva gent, de manera col·lectiva.

5) El fil de les històries de vida entrecreuades desembocarà en l’elaboració d’una teranyina d’entrevistes audiovisuals als i les personatges (en petits grups) que farà la mainada de cada escola, mantenint el criteri d’una persona a entrevistar per a cada nen o nena. D’aquí sortirà un documental conjunt entre les quatre escoles que aportarà una fotografia social del passat, el present i el futur de Mediona en format audiovisual.

6) Els dos grups motors del projecte (gent gran i mainada de les quatre escoles) passaran el relleu a tot el poble de Mediona quan s’organitzin les presentacions públiques del documental col·lectiu i del procés participatiu portat a terme. Aquests actes serviran per crear un espai de debat ciutadà i de construcció col·lectiva del present i el futur del municipi de Mediona.

Us convidem a visitar el bloc: http://medionafilxranda.wordpress.com/
No us perdeu les cartografies audiovisuals: http://medionafilxranda.wordpress.com/cartografies-audiovisuals/

Advertisements